won't you help to sing


Jag tänkte bara berätta en liten historia för er som KAN rösta i EU-parlamentsvalet den 7 juni.

I Sverige finns något som kallas allmän rösträtt. Det infördes 1921 för att folket ska ha något att säga till om. Det året myndigförklarades också kvinnor. Det tycker jag var snällt.

I Burma sätts man i husarrest om man försöker berätta för folk att det finns något som heter demokrati. Aung San Suu Kyi, eller Sushi som jag brukar säga, är en tant som har suttit i husarrest jättejättejättelänge. Hon är demokrati-partiets ledare och vann faktiskt valet 1990, men militären vägrade låta henne regera. Så Sushi blev inlåst.

Förra året marscherade 10000 munkar över Burmas gator. Många greps och dödades. De hade bestämt sig för att offra sina liv för folkets frihet, sa dem. Det gick inte riktigt som planerat. Inte blev de friare för det. De blev mördade istället. De ska hållas lugna. Och framförallt tysta. För deras eget bästa.

Om du kan rösta, om du har tilldelats den rätten och bor i ett land där du får vara fri och faktiskt säga till om saker och ting utan att låsas in eller mördas, varför skulle du inte göra det då? Du kanske inte har koll på varför du ska rösta? Ett par minuter av din tid på www.europarl.se kan väl inte vara för mycket begärt? Du kanske fortfarande inte vet vilka du ska rösta på? Nej. Men då kan du faktiskt rösta blankt.

Jag har ingen respekt för människor som inte röstar. Och jag tänker inte låta någon i min närhet sitta hemma bara för att de inte orkar gå till vallokalen. Bara så ni vet. Då kommer jag med skottkärran. Eftersom jag inte har något körkort.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0