Etik verses moral


Jag är uppe tidigt idag, faktiskt gick jag upp redan vid halv sju.. Helt galet, jag vet, men är det mammas födelsedag så är det. Och jag kunde absolut inte somna om. Jag tror jag var vaken till ett inatt och låg och vred mej. För varmt, för kallt, för obekvämt, för många kuddar, för lite kudde, för varm kudde.. Som i Herkules Jonssons storverk och den allt för varma kudden. En till natt av ondo och jag dör.

Spotify låter Vårdguiden göra reklam för influensa-vaccinet. Say what?! Apropå det, så vet jag fortfarande inte om jag ska vaccinera mej eller inte. Jag var tvärsäker innan och sa att jag ABSOLUT INTE ska vaccinera mej. Men nu har jag bestämt mej för att göra en liten research och konsekvens-analys.

Pro-vaccination:
Jag slipper bli sjuk
Jag tål läkemedel på ett tillfredsställande sätt och borde slippa biverkningar
Jag skyddar andra från att bli sjuka - t.ex. de som inte har råd, är allergiska mot innehållet, små barn, eller de som inte har tillgång till vaccin - vill jag ha andras liv på mitt samvete?
Jag har råd
Jag har tillgång till det
Om tillräckligt många vaccinerar sig kan vi stoppa smittspridningen - om många blir sjuka finns det risk att viktiga funktioner i samhället slås ut (ja, det kan hända i Sverige!), som sjukvård, energiförsörjning, skolor, renhållning osv.. Vad händer då? Worst scenario - alla som inte blir sjuka plundrar städerna och skitar ned. Sen dör vi när maten är slut och blir sjuka av skiten! Precis som i zombie-filmer, fast utan zombies.
Det kan förhindra en andra influensavåg - om många vaccinerar sig blir många immuna mot viruset, således blir färre smittade i en andra våg och smittan förs inte vidare
Risken att drabbas av allvarlig eller livshotande sjukdom pga influensan är betydligt större än riskerna med att vaccinera sig. Risken att drabbas av svåra biverkningar av vaccinet beräknas en på miljonen.

Anti-vaccination:
Vaccinet är inte tillräckligt testat så man vet inte tillräckligt mycket om biverkningar och risker
Jag har ett bra immunförsvar och blir sällan sjuk
Faran med influensan är starkt överdriven via media, troligen "köpta" av staten och läkemedelsbolaget eftersom det finns ett starkt ekonomiskt intresse. De har ju redan betalat för vaccinet!
Jag litar på vetenskapen om att kroppen kan hantera sjukdomar av sig själv
Jag tror på människans kraft att mogna naturligt
Om jag blir smittad och sjuk och tar mig igenom den smärtfritt så får jag ett starkare immun-försvar
Läkemedel ska aldrig tas lättvindigt
Det är "The Man" som vill att vi ska ta vaccinet och jag gillar inte sådana uppmaningar
Det är bus-enkelt att skydda sig utan vaccin: undvik folksamlingar, stanna hemma när man är sjuk, tvätta händerna och hosta och nys i armvecket!

Jag har fortfarande inte bestämt mej.. Om jag tar det går jag emot mina principer, tar jag det inte så kommer jag ha så fruktansvärt dåligt samvete om det får ett olyckligt slut.

Bara en liten tanke.. Vädret är och har varit kallare än det brukar vara denna period, i och med kallare väder ökar smittspridningen. Tror ni att moder Jord vill ta kål på oss?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0