I wanna shoot the whole day down


Måndag igen när veckorna bara går och går. Som vanligt har jag bara legat hemma, kollat serier, snaskat och pluggat.

Är nästan färdig med fördjupningsarbetet (som egentligen skulle varit klart idag, men alla fick uppskov till torsdag) och har faktiskt haft riktigt "roligt" när jag skrivit det, även om det var sjukt ansträngande att finkamma tre feta böcker efter förklaringar till varför svin våldtar och mördar. Apropå det, så såg jag filmen Irréversible här om kvällen och jag kan inte sluta må illa. Den är egentligen en vacker kärlekshistoria, men innehåller två vidrigt brutala scener, till exempel en tio minuter lång våldtäktsscen utan klipp. Om jag inte hade blundat så hade jag spytt. Men för all del, se den ifall ni inte är gräsligt känsliga. Jag såg den främst i forskningssyfte, men också för att jag tycker att jag ansvarar för vad jag behöver förstå och inte förstå. Det är mitt ansvar att förstå hur fruktansvärd en våldtäkt är och det är mitt ansvar att förstå att förlusten av någon vi älskar kan driva oss till hämndbegär. Det är som om mitt kall är att försöka förstå alla sorger och all smärta. Men faktum är att det faktiskt kan hända vem som helst.

Jag har också skrivit en lista på allt som måste fixas och köpas innan vi flyttar på fredag. Till badrummet: Ett svart halkskydd till badkaret, en draperistång i matt metall, ett fint tvålfat till alla Lush-tvålar och svarta canvas-korgar för förvaring. Till köket: En rostfri blender, nya tallrikar och färska kryddor som aldrig dör. Till sovrummet: Sängar, cerise-rosa gardiner och svart matta. Till vardagsrummet: Mysiga kuddar och plädar, ljuslyktor, gröna växter, en svart bordslampa, en hylla till alla mina böcker och en tv-bänk i svart högglans. Till hallen: En stooor spegel med svart ram och en klädhängare. Till balkongen: vinterväxter till de fina krukorna jag fick av mamma och (of course!) en ljusslinga till jul. Jag kommer vara så nöjd när allt är färdigt att jag ska göra ett "hemma-hos-mig"-reportage i bloggen.

Det viktigaste av allt är såklart en julgran, men det blir ju inte än på ett tag, ifall man nu inte råkar gilla nakna bruna granar och barr på golvet. I så fall rekommenderar jag att hugga ned en i närmsta skog ASAP!



Nu börjar Vem vet mest.

Kommentarer
Postat av: Fredrik Frisören

Ha en fin fin dag ;)

2009-10-27 @ 11:36:23
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0