5...


Glömde visst att skriva igår, men jag hade en busy dag. Spenderade dagen med mamma hemma i djurängen, sen åkte jag till skolan där vi hade föreläsning och rollspel och övade på att reflektera. Det är supersvårt för man får inte tolka och man får inte analysera eller lösa problem åt de som går i terapi. Man får bara återge vad de sagt under samtalet, ställa cirkulära frågor (typ vem, vad, hur - INTE varför..) och inte ställa ledande frågor. Herregud. Det kanske låter simpelt, men testa själva så får ni se. Vet ni hur ofta man börjar sina frågor med "varför"? Eller hur ofta man ställer ledande frågor? Föreläsaren sa en del andra tänkvärda saker igår, som ni kan få fundera över..
  • Vad vi lägger för innebörd i de ord vi använder har en sociokulturell kontext, därför kan vi aldrig vara säkra på att vi pratar om samma sak bara för att vi använder oss av samma ord.
  • På grund av detta så kan man fundera över vad som är sanning? Vi är upptagna av att bestämma vad som är sanning, men funderar aldrig på att det kan finnas flera sanningar.
  • Det finns många världar att beskriva och de är alla giltiga på sitt eget sätt.
  • Förändring kan aldrig förutsättas eller förbestämmas, det går inte att dirigera eller instruera andra människor till förändring. Ge aldrig någon råd eller tips och förvänta dej att de ska följa dem.
  • När vi pratar med människor är vi upptagna av att ställa frågor som på något sätt bekräftar våra förutfattade meningar, istället för att fråga på uttalade ord - t.ex. hur menar du då? Det är stor skillnad i svaren vi får.
  • Av farten får vi inte mer av livet. Det är av reflektionen vi lär oss, så stanna upp ibland och tänk.

Anyhow. Idag ska jag förbereda det sista inför resan, skriva färdigt packlistan, kolla vilka kläder jag ska ta med (och eventuellt tvätta dem), bocka av det jag fixat..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0