jag kan stanna hemma istället


Jag tror jag har blivit knäpp för här ligger jag en söndagkväll och lyssnar på piano-musik. Frösöblomster, Månsonaten och Chopins olika valser. Det är något njutbart i den musiken och jag får en härlig flashback-känsla från barndomen med dofter och bilder med mamma vid pianot och sånt. Det gör mej lycklig helt enkelt. Jag tror de sista sekunderna av Frösöblomster är bland de vackraste toner att höra.

Hmm annat gött jag har gjort i helgen? I fredags hade jag myskväll med Victor, skräpmat från Matstugan och somna tidigt. Igår spenderade jag kvällen hos Emma där jag blev bjuden på räkcocktail, oxfilé och smarrig gratäng. Och så drack vi vin och pratade en massa strunt :) Idag vaknade jag tidigt och gick över till Emilia med lilla datorn. Vi bestämde oss äntligen för en resa, och inte vilken resa som helst.. Thailand! Phuket! Karon! 5-20/5, fyrstjärnigt hotell med spa och direkt utgång till poolen från rummets terrass. Om man vill kan man få roomservice utkörd med båt till terrassen eller ta en timmes massage för 50-lappen. Tydligen är inte just Karon beach att föredra under sydvästmonsunen eftersom stranden inte är alls långgrund, undervattenströmmar och höga vågor är mer regel än undantag och röd flagg råder under nästan hela sommarhalvåret. Men vad gör det när Kata beach och Kata Noi beach ligger ett stenkast därifrån.. Där är stranden långgrund och skyddad av en liten ö, sanden kritvit och vattnet klart. I närheten kan man rida elefant genom regnskogen eller ta en båtutflykt till grottor och laguner. På vägen från hotellet till stranden ligger det restauranger, marknader och spacenter där man kan lindas in i blomblad eller bada i kokosmjölk för fem kronor typ. USCH! Man kan också ta en longtailboat ut till Phi Phi Islands där Leonardo Di Caprio blev galen och hajar käkade upp hans kompisar. Man kan bli välsignad av en munk eller hänga med apor. DET funkar ju inte! Jag stannar hemma.. NOT!!!!

Några tumregler för att få en trevlig resa:
  • Att endast packa en fjärdedel av resväskan (och komma hem med en överfull)
  • Klappa inte thailändarna på huvudet, det är heligt (FAN alltså, hur ska jag klara den?)
  • Använd inte tvålen som finns på hotellet (den är blekande och vem åker till Thailand för att bli blekare?)
  • Inte gripa efter trådar i vattnet (det kan vara en brännmanet och då faller man död ner)
  • Ta med eget toa-papper till stranden ifall du behöver bajsa bakom en palm
  • Om du ser en haj, börja inte blöda och dyk efter den
  • Ät inte något som heter lôok sòo-nák (hundvalp) eller ma-läng sàap (kackerlacka)
  • Åk inte ut med en halvdöd och starkt bensindoftande motorbåt som körs av rökande thaigubbar
  • Stoppa inte in fingrarna i varanödlornas munnar
  • Smuggla inte ut narkotika för du vet väl att det blir dödsstraff (alt. livstids fängelse) för den som försöker!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilka bra tumregler! Särskilt det där om att inte jaga hajar, svårt blödande. Jag tror att det blir en toppenresa för er! Underbar, fantastisk, rolig, upplevelserik, shoppingvänlig, vacker och alldeles underbar! Fast lite pirrig för mig...

Tänk att du kan njuta av gamla pianodängor från förr! Jag tränade faktiskt lite häromdagen och ska försöka få igång fingrarna, så de kan klara av några klassiker igen. Puss

2010-02-09 @ 11:03:33
URL: http://keerstins.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ja jag tycker jag fick med det viktigaste :) Den är lite pirrig för mej också kan jag tala om, och det verkar dyrt att ringa hem. Men det får man väl punga ut med. Jag ska ta med min lilla dator också så jag kan skriva till er..



Ska du inte ta och ringa en pianostämmare när du ändå är igång? Det finns nån Per-Arne i Rockneby som stämmer. Hittar ingen annan i Kalmar..



Ringer sen. Puss

2010-02-09 @ 11:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0