a walk down memory lane


Jag tänkte såhär.. att om några dagar är det nytt decennium. Ett awesome going to be legen.. wait for it.. DARY-decennium. Då är det inte mer än rätt att man bör tänka över vad tusan man haft för sej de senaste tio åren. Därför ska jag nu skapa en 00-tals-lista. Antagligen kommer jag att uppdatera den tills jag känner att jag fått med allt. Hör gärna av er och påminn mej ifall jag råkat glömma något otroligt viktigt.

1. Vad har du gjort det här decenniet som du aldrig gjort tidigare? Jag har både blivit och slutat vara tonåring, det var en fruktansvärd tid och jag är outsägligt glad över att den är över. Jag har börjat högstadiet, gymnasiet, högskolan. Jag har jobbat, jag har varit arbetslös, jag har gått på a-kassa, jag har varit pank, jag har varit rik, jag har fått min första lön. Jag har blivit faster, jag har flyttat hemifrån tre gånger, jag har flyttat ihop med Victor två gånger. Jag har gått hos psykologer, jag har blivit vaccinerad. Jag har bevittnat terror-attacker, krig, folkmord, svält, misär, tsunamis, orkaner, tropiska cykloner, klimatförändringar. Sett djurarter dö ut, regnskog skövlas, polaris smälta..
2. Blev någon av dina nära & kära föräldrar? Ja, Mats & Anki fick lilla Kajsis, Erik & Linda fick Capsian, Johan & Pija fick Sigrid, och Oscar & Louise fick Lowe..
3. Dog någon som stod dej nära? Pepsi, Bosse
4. Vilka länder besökte du? Frankrike, Spanien, Italien, Grekland, Portugal, Tyskland, Österrike, Danmark
5. Är det något du saknat detta decennie som du vill ha nästa decennie? Nej, jag har faktiskt varit totalt överväldigad av upplevelser och känslor
6. Vad var din största framgång? Jag har tagit mej igenom allt utan att dö
7. Största misstag? Jag gör inga misstag, "den enes död, den andres bröd" eller "det som inte dödar mej, gör mej starkare" och sånt därnt klyschigt
8. Vilka perioder, tillfällen kommer du alltid att minnas? Högstadiet i allmänhet, första kärleken (Lasse), första sexy-time, obesvarad kärlek (gällande flera), hata-mej-själv-och-särskilt-min-kropp-känslan, rädsla och osäkerhet i synnerhet.
9. Vilka sånger kommer alltid påminna dig om detta decennium? Da Buzz - Let Me Love You, Broder Daniel - Underground, ALLA med Håkan Hellström och ALLA med Lars Winnerbäck (de handlade ju om MEJ och MITT liv, right?), Ted Gärdestad - Helt Nära Dej, ALLA Grease-låtar, Build Me Up Buttercup, Mr Jones, This years love, Thunder Road, allt med Jack Johnson, Jack's Mannequin, Oasis, Angels and Airwaves - Do it for me now, Underneath your clothes, The world's greatest, John Mayer, Snow Patrol,
10. Vad önskar du att du gjort mer? Levt
11. Vad ångrar du att du aldrig gjorde? Som sagt..
12. Blev du kär? OH YEAH
13. Hur har du utvecklats? På alla sätt
14. Vidrigaste fylla? Så många att välja på, men jag antar att det gäller alla som slutade med S P Y
15. En värdefull läxa du lärde dej? Att min främsta prioritering alltid ska vara mitt eget bästa
16. Citera en sångtext som summerar ditt decennium! "Och här står livet i farstun, så nära inpå, men det är nåt som gnager ändå [...] Här ligger ångest och prylar i drivor, jag unnar mig skivor. De hjälper mot ledan, precis som du. Jag har tid, jag har lediga dagar där jag sittar och klagar, och längtar till fredan, precis som du"
17. De bästa nya människorna du träffade: Så många, men en liten sammanfattning kan ju vara Victor, Emma, Emilia, Anki, Cevin, Kajsamaja..
18. Vilken politisk debatt engagerade du dej mest i? Miljö, always..
19. Vilken kändis var du mest sugen på? Först skulle jag gissa på Pelle i The Hives, Håkan Hellström förstås, also Ewan McGregor, Johnny Depp.. Nowadays, the one and only Robert Pattinson
20. Nya upptäckter gällande dej själv? I'm the worlds greatest
21. Nya upptäckter gällande världen i stort? It's a man's world, med andra ord så är den fördjävlig, ondskefull, orättvis, våldsam till sin natur, själv-destruktiv..
22. Värdefulla reflektioner.. Se ovan
23. Var tog dina pengar vägen? Sprit, cigg, snus, horkläder, vanliga kläder, smink, mer kläder..
24. Hur höll du dej ifrån att bli galen? Jag var galen and I still am
25. Vad vill du lära dej i framtiden? Hur man uppfostrar starka, självständiga och välmående barn
26. Vad har du för förväntningar för nästa decennium? Jag förväntar mej att få barn, även om det är en smula naivt. Jag förväntar mej också att bli lyckligt gift och att bli uppskattad för den jag är
27. Vad har du för förhoppningar för nästa decennium? Att få många barn som blir starka, självständiga och välmående samt att bli lyckligt gift och uppskattad för den jag är
28. Hur skulle du beskriva din klädstil? Bitchin', horig, slampig, tonårig, AWESOME
29. Har du färgat håret? Mitt hår har varit blont, brunt, svart, orange, blått, rosa, gult, råttfärgat..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0